De koepelorganisaties geven het voorbeeld!
Nieuwsbrief nr. 5 ~ 20 september 2001

In onze nieuwsbrief nummer 4 van 20 juli 2001 schreven wij:

HET WOORD IS NU AAN DE UITVAARTBRANCHE!

Voor de uitgever Theo A.M. de Natris van uitvaartmedia aanleiding een nieuwsbrief uit te brengen met als aanhef: ( www.uitvaartmedia.com )

NU OF NOOIT VOOR HET UITVAARTMUSEUM!

Zo het ook! Het is nu of nooit!

De koepels reageerden uiterst spontaan en wij ontvingen uitsluitend positieve reacties.

Zo tekenden het bestuur van de STIVU de Stichting Vakopleiding Uitvaartverzorging
te 's-Gravenhage en het bestuur van de Stichting Nederlands Uitvaartmuseum op donderdag 9 augustus jl. een sponsorcontract. De STIVU gaat ons voor meer jaren sponsoren.

De voorzitter van de STIVU de heer De Jong aan het woord over de STIVU en het waarom van de sponsoring:

"De STIVU is de, door de brancheverenigingen in het uitvaartbedrijf erkende, vakopleiding die al vijftig jaar werkt aan het opleiden van mensen die in dit beroep een functie willen gaan bekleden. Begonnen om aan de eisen voor de vestigingswet te beantwoorden, is zij uitgegroeid tot een veelomvattende opleiding.
Om van medewerkenden vakmensen te maken komt heel wat kijken.
Er is in de loop van die vijftig jaar veel veranderd in het denken over een waardig afscheid van mensen die ons dierbaar zijn. Waren het bij de aanvang van de opleiding gevestigde ondernemers die de opleiding moesten volgen om aan de vestigingseisen te voldoen, nu zijn het veelal mensen die, na een ander beroep uitgeoefend te hebben, een tweede loopbaan zoeken en daartoe het uitvaartwezen hebben gekozen.
Anderen willen zich oriënteren op ons vak om te zien of daar voor hen een toekomst ligt.
De ervaring leert ons ook dat er mensen in het uitvaartvak willen stappen omdat zij in het verleden een uitvaart hebben meegemaakt waarbij ze tot de conclusie zijn gekomen dat zij dat anders wilden invullen.
Wij hebben dus cursisten vanuit allerlei achtergronden.
Het is van belang dat zij iets te weten komen van de achtergronden en de intenties waarmee vroegere en huidige uitvaartverzorgers hun werk deden en doen.
Dan rijzen er ook vragen naar de historie van de uitvaartverzorging in Nederland.
Het is voor de STIVU van belang dat die historie ergens tastbaar te vinden is.
Als straks het Nederlands Uitvaartmuseum een eigen onderkomen heeft lijkt het mij goed dat de cursisten tijdens hun opleiding een bezoek gaan brengen aan het museum.
Het STIVU bestuur heeft dan ook gemeend om, zover zij daartoe de mogelijkheden heeft, het realiseren van het museum te moeten steunen.
De historie is van belang voor de toekomst, immers de geschiedenis herhaalt zich voortdurend en wie aandacht heeft voor het verleden kan daarvan leren voor de toekomst.
Wij hopen dat het museum spoedig werkelijkheid wordt."

Aldus de heer De Jong.

Ook de ABN, de Algemene Bond van Natuursteenbedrijven te Leusden sponsort het NUM eveneens voor meer jaren.
De heer mr. G.J.M. Borghouts van de Bond in een reactie:
"Het enthousiasme van de bestuursleden van het NUM werkt dermate bevruchtend, dat je gewoon niet kunt achterblijven."
De aangesloten leden zullen worden aangeschreven.

De VTU, de Vereniging Toeleveranciers voor de Uitvaartbranche te Enkhuizen heeft haar leden in een brief van 7 augustus jl. opgeroepen het Uitvaartmuseum te ondersteunen.
Een citaat uit de brief:
"Ook uw bestuur is van mening dat het museum er moet komen en draagt dit initiatief een warm hart toe."
Op de eerstvolgende algemene ledenvergadering staat het museum op de agenda!

Met de NUVU de Nederlandse Unie voor Uitvaartverenigingen te 's-Gravenhage zijn wij in gesprek.
Van de NUVU kan gezegd worden dat zij het NUM reeds een warm hart toedragen en een sponsorbijdrage ter beschikking stelde.

De FKB de Federatie Katholieke Begrafenisinstellingen neemt een artikel op in haar blad "de vijfde zegel"

De LVC de Landelijke Vereniging van Crematoria te Eindhoven heeft ons eenmalig een sponsorbijdrage ter beschikking gesteld.

De NVU het Nederlands Verbond van Uitvaartorganisaties te Delft heeft in het nummer van september 2001 van haar magazine "informatie " een artikel over het NUM opgenomen.

Met de LSUW het Landelijk Samenwerkingsverband van Uitvaartinstellingen zonder Winstoogmerk te Borne zal binnenkort een gesprek plaats vinden.

De Coöperatieve Uitvaartverzorging U.A. "De Laatste Eer" in Delft tekende op
7 augustus jl. een sponsorovereenkomst.

Op de foto van links naar rechts:
staand: de heren W. Zijlstra, directeur van De Laatste Eer en J.P.J. Lamers lid van de Raad van Advies van het NUM;
zittend: de heren J. van der Ende, voorzitter van de Coöperatieve Vereniging en Hans Salemink, secretaris van het NUM

Meer informatie over "De Laatste Eer" vindt u op onze website op de pagina steun.

Voorts mochten wij sponsorbijdragen ontvangen van:

• Amco Enveloppen B.V. te Utrecht.
    • Uitvaartverzorging Advosta Mortuare, de heer A. Crooimans te Almere.
    • Uitvaartverzorging J.I.M. van Eldik te Varsseveld.
    • Stichting Hervormde Uitvaartonderneming te Enschede.
    • Uitvaartcentrum Boxtart te Apeldoorn.

Sponsors dank u wel!

In onze volgende nieuwsbrief meer over de hoofdsponsors.

De Nieuwe Ooster

In augustus van dit jaar stelde het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer het Masterplan voor De Nieuwe Ooster vast.
Dit betekent mogelijk een financiële injectie ten bedrage van 19 miljoen!
Marie Louise Meuris, directeur van De Nieuwe Ooster vertelt ons:

"In 2000 stelde het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer het Groenstructuurplan vast.
Voor De Nieuwe Ooster worden hierin maatregelen voorgesteld als:

• behoud en restauratie van het monumentale parkontwerp;
  • stimuleren recreatief medegebruik en verbeteren openbaarheid;
  • doorvoering van ecologisch beheer;
Samen met de historische analyse, die eerder werd gemaakt van het parkontwerp van architect Leonard Anthony Springer, zijn deze speerpunten verder uitgewerkt in een Masterplan. Hierin is de wijze van renovatie/wijziging gedetailleerd omschreven, met daaraan gekoppeld een Plan van Aanpak, een kostenraming en een meerjarenraming. Het Masterplan is inmiddels enthousiast ontvangen door de gemeente Amsterdam, die naar verwachting 75% van de totale kosten ( 19 miljoen ) voor haar rekening zal nemen

Dit op voorwaarde dat het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer de overige 25% voor haar rekening neemt. Afgelopen augustus stelde de stadsdeelraad het Masterplan vast. De definitieve beslissing van de gemeente Amsterdam valt in het vierde kwartaal van 2001."

De nieuwe folder is uit!

De nieuwe folder is gereed!. Hij mag er zijn! Wij ontvingen positieve reacties!
Particulieren kunnen zich aanmelden als donateur!
Het streven was erop gericht de folder gereed te hebben voor het
Culturele-Rode Loper-weekend van het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer.
Dit weekend vond plaats op 9 september jl. in Amsterdam op De Nieuwe Ooster.
Ons bestuurslid Kees Kersten was er met informatie over het uitvaartmuseum en met de nieuwe folder.

Verkrijgbaar bij het secretariaat!

Mocht u een of meer folders willen hebben, het zij voor uzelf of voor de medewerkers/relaties en/of cliënten, een telefoontje of e-mail naar het secretariaat is voldoende!

Het woord is nog steeds aan de uitvaartbranche!

GEEF HET UITVAARTMUSEUM UW VOLLE STEUN!

De internetsite is www.uitvaartmuseum.nl
Ons E-mailadres is info@uitvaartmuseum.nl