Persbericht

Op 1 oktober a.s. eerste lustrum van De Draaikolk, het volledig op rouwverwerking bij partnerverlies gerichte internettijdschrift.

Op woensdag 1 oktober 2003 a.s. bestaat het internettijdschrift ,,De Draaikolk” vijf jaar. Dat is tamelijk uniek voor een website in een tijd waarin internetsites met deze opzet het vaak niet zo lang volhouden. Zeker als men bedenkt dat de doelgroep, waar ,,De Draaikolk” op is gericht, bestaat uit mensen die hun partner door overlijden hebben verloren. Voornaamste doel is het bieden van hulp bij het verwerken van het verlies door erkenning, herkenning en een ,,luisterend oor”. Dat ,,luisterend oor” wordt in de eerste plaats door de lotgenoten geboden die zich met hun gegevens én e-mailadres hebben gemeld voor de daarvoor beschikbare rubrieken op ,,De Draaikolk”. Inmiddels zijn dat er ettelijke honderden, die open staan voor direct e-mailcontact, maar na enige tijd vaak ook samen allerlei activiteiten ondernemen.

E-mailgericht internettijdschrift

De Draaikolk is een persoonlijke, openhartige, webplek voor mensen die hun partner hebben verloren. Een internettijdschrift met verhalen, gedachten en gedichten, adviezen, tips, reacties, relevante links, recensies en boekenlijst, voor en van lotgenoten, gericht op de eigen rouwverwerking. Een tijdschrift gemaakt voor en door lotgenoten.

“De Draaikolk” is volledig e-mailgericht. Er is volop ruimte voor reacties, er is veel te lezen van en voor lotgenoten, over ervaringen, over de woede, de boosheid en het verdriet, maar ook over positieve dingen die zo maar kunnen gebeuren. Want bovenal wil “De Draaikolk” haar lezers helpen om de draaikolk van verwarrende gevoelens opnieuw te ontstijgen.

Het mooie van deze al vijf jaar bestaande - niet-commerciële - site is dus niet alleen dat men geheel vrijblijvend heel veel kan lezen over de ervaringen van lotgenoten, maar dat men vooral ook e-mailcontact kan zoeken via rubrieken, waarin lotgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt over hun ervaringen vertellen en lotgenoten uitnodigen om eens te mailen.

Kortom: lotgenoten die hun partner hebben verloren en aan het zoeken zijn naar erkenning en herkenning van hun eigen machteloosheid en hun verdriet en die op zoek zijn naar troost en een ,,luisterend” oor, kunnen terecht op deze site, waar ook alle tot nu toe in ,,De Draaikolk” verschenen artikelen, gedichten, gedachten en reacties in het archief zijn terug te vinden en gratis zijn op te vragen. De Draaikolk viert haar eerste lustrum niet alleen met een editie, waarin deels wordt teruggekeken op de vijf jaar, waarin het internettijdschrift van een bescheiden webplekje is uitgegroeid tot een regelmatig geraadpleegde site, maar zal - als alles gaat zoals de redactie dat in gedachten heeft - ook gedurende de rest van de zesde jaargang extra aandacht aan het lustrum besteden.

“De Draaikolk” wordt gemaakt door twee mensen die hun partner enkele jaren geleden hebben verloren. De een (oprichter/journalist) door borstkanker, de ander door een noodlottig verkeersongeval. Twee mensen die elkaar dankzij “De Draaikolk” hebben gevonden, inmiddels getrouwd zijn en samen de hoofdredactie vormen. Zij doen dat in het voortdurende besef dat het belangrijk is voor hun lotgenoten om een eigen ,,netwerk” te hebben waar ze aan deel kunnen nemen. Een ,,netwerk” van lotgenoten die vaak aan een half woord genoeg hebben. Lotgenoten die begrijpen wat je voelt en wat je elke dag maar weer meemaakt. Die zelf hebben ervaren hoe het van jezelf kunnen afschrijven van je gevoelens opluchting kan bieden en weer wat lijn kan brengen in de chaos van emoties waarmee je voortdurend wordt geconfronteerd.