START WEBSITE 23 KANKERPATIňNTENVERENIGINGEN RECHTSTREEKS OP RADIO EN INTERNET

Amsterdam, 26 oktober 2000 -

Hans Aalders, secretaris van de Nederlandse Federatie van KankerpatiŽntenverenigingen (NFK), neemt maandagmiddag 30 oktober om tien voor vijf tijdens het Radio2-programma 'Thuis op Twee' de gezamenlijke internetsite in gebruik van de NFK en de 23 aangesloten organisaties.
De start van www.kankerpatient.nl gebeurt door het versturen van voorbeelden van speciale e-mailkaarten voor kankerpatiŽnten aan Minister dr. E. Borst-Eilers van Volksgezondheid en aan dr. K.W. van de Poll, Algemeen Directeur van de subsidiegever van de site, de Nederlandse Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina Fonds (KWF).

Het radio-interview door Wim Rigter is via internet rechtstreeks te zien op AVRO-Gezondsite (www.gezondsite.nl). Aansluitend beantwoorden vertegenwoordigers van NFK en KWF op deze site via een chat-beeldverbinding vragen van pers en publiek. Via www.3aces.nl kan iedereen de speciale e-mailkaarten versturen. Deze steken kankerpatiŽnten een hart onder de riem en maken hen tevens attent op de nieuwe NFK- patiŽntensite.
De Nederlandse Federatie van KankerpatiŽntenverenigingen heeft besloten tot een gezamenlijke internetsite voor de aangesloten organisaties om deze gemakkelijker vindbaar te maken. De site biedt informatie over de NFK, de aangesloten organisaties en over leven met kanker. De bezoeker kan kiezen uit zes rubrieken: patiŽntenverenigingen, medische informatie, psychosociale informatie, lotgenotencontact, de NFK en het nieuwsarchief. Achter 'patiŽnten- verenigingen' vindt men de sites van de 23 lid-organisaties van de NFK, waaronder de onlangs opgerichte organisatie voor leukemiepatiŽnten, maar ook de Contactgroep Nabestaanden KankerpatiŽnten. In het nieuwsarchief zijn actuele nieuwsberichten te raadplegen.
De NFK-site is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF. Vanaf de startpagina van de Nederlandse Kankerbestrijding (www.kankerbestrijding.nl) kan men ook rechtstreeks doorklikken naar de nieuwe NFK-patiŽntensite. De e-mailkaarten voor kankerpatiŽnten zijn een initiatief van de Nederlandse Kankerbestrijding/ KWF. Het gaat om speciale 'boomerangkaart'-achtige e-mailkaarten die zijn ontwikkeld in samenwerking met www.3aces.nl. In de afbeelding staat behalve een bemoediging ook een verwijzing naar de NFK-patiŽntensite. Het KWF wil met dit initiatief attenderen op de mogelijkheid om via e-mailkaarten met kankerpatiŽnten te communiceren. De afzender kan de kaa
rt elk moment van de dag versturen en de patiŽnt kan zijn e-mail bekijken en beantwoorden op een moment dat hem schikt.